O Matrixe a Neových čižmách

Čas letí rýchlejšie než svetlo (žeby?) a fanúšikovia sci-fi filmov s dobrou pamäťou si spomenú, že práve v tento deň uplynulo pätnásť rokov od uvedenia celovečerného filmu Matrix (31.marca 1999). Snímka sa v slovenských a českých kinách objavila až 5. augusta 1999.

Scenár napísali a sami si ho zrežírovali kedysi bratia, dnes súrodenci Wachowski. Na realizáciu filmového diela dostali od filmového štúdia Warner Bros. Entertainment 63 miliónov dolárov. Do pokladničky spoločnosti WB z celosvetového premietania pritieklo 464 miliónov dolárov.
Matrix môžeme dozaista zaradiť do prvej stovky najlepších sci-fi filmov. Podarilo sa mu ukoristiť štyri pozlátené sošky chlapca Oskara, za strih, zvuk, strih zvukových efektov a vizuálne efekty.
Technológia Bullet Time ( Warner Bros. majú na toto slovné spojenie copyright) použitá vo filme, mala v niekoľkých nasledujúcich rokoch výrazný vplyv na stvárnenie určitých scén v mnohých (akčných) filmoch a televíznych seriáloch. Bullet Time je filmový efekt, ktorý zobrazuje spomalený, prípadne zastavený dej alebo objekt(y) deja bežnou, normálnou rýchlosťou. Udalosť je zväčša snímaná plynulo z rôznych uhlov. V Matrixe sú to letiace guľky, rôzne explózie alebo bojové scény.
A teraz niečo, čo by malo konečne korešpondovať s nadpisom článku. Alebo ... alebo pre nezasvätených si zopakujme premisu filmu.
Svet v roku 1999. Počítačový hacker Thomas Anderson alias Neo (Keanu Reeves) je prostredníctvom podvratného živla Morpheusa (Laurence Fishburne) vytrhnutý z príjemného prostredia virtuálnej reality ovládanej umelou inteligenciou. Úlisným Morpheusom, šéfom odborárskej skupinu rebelov, je mu vnútený virtuálny sladký cukrík. Po jeho skonzumovaní sa Neo prebúdza do tvrdej reality, v ktorej ľudstvo zvádza boj o holú existenciu. Ľudia napojení na Matrix - ilúziu skutočného sveta, slúžia ako zdroj elektrickej energie v obrovských "elektroplantážach". V týchto rozsiahlych biologických továrňach si bojovo naladené stroje chodia po večeroch degustovať na nič netušiacich obetiach, rozumej: dobíjať batérie.
Podľa legendy živenej Morpheusom je Neo "Vyvoleným", jedinou osobou z mäsa a kostí schopnou nakloniť misky váh na stranu ľudstva, priniesť víťazstvo nad zlovoľnými strojmi ovládaných "Hlavným programom". V reálnom svete, na kovovej lodi trmácajúcej sa obrovskými podzemnými tunelmi, sa Neo zoznámi, okrem ďalších členov posádky, s "femme fatale" Trinity (Carrie-Anne Moss).
Neo sa prostredníctvom 35 mm konektora zacvaknutého do zdierky ústiacej v malom mozgu, dokáže transformovať do simulovaného prostredia-neskutočnej reality Matrixu, z ktorého cesta späť, do skutočného sveta ľudí  a vlastného fyzického tela, vedie cez virtuálnu telefónnu linku s prenosovou rýchlosťou 150 TB/s. V Matrixe zvádza neľútostné súboje so strážcami systému, agentmi.
V porovnaním s ostatným krehkým osadenstvom Matrixu, dokáže spasiteľ Neo podávať v tomto prostredí mimoriadne výkony: má vysoko nadpriemerné reflexy, famózne ovláda známe bojové umenia a štýly, dokáže sa obstojne zo stredných vzdialeností vyhýbať projektilom, svojim virtuálnym telom demonštruje schopnosť rozbíjať steny metra, a napokon po rýchlom zmŕtvychvstaní ovláda telekinézu a voľné lietanie vzduchom o rýchlosti trojnásobku zvuku.
A teraz konečne niečo o Neovej "virtuálnej" obuvi. Čižmy hlavnej postavy vyrobila spoločnosť Airwalk, v súčasnosti vlastnená  korporáciou Collective Brands. Airwalk bola založená v roku 1986, profilovala sa ako výrobca skejtovej obuvi, ktorá je dodnes hlavným výrobným programom. V súčasnosti má značka svoje zlaté časy (1987-2000) definitívne za sebou a potáca sa na periférii záujmu spotrebiteľov.
Vysoké čižmy bikerského štýlu sú zhotovené z čiernej kože, v spodnej časti sa nachádza dvojica kožených remienkov s kovovými prackami, na sáre ďalšie dva, špička je prekrytá kovovým ochranným úpletom. Približne v strednom segmente sáry sa vyníma logo značky Airwalk, veľké štylizované "Áčko". Podpätok je vysoký necelých päť centimetrov, platforma vyčnieva do výška dvoch centimetrov.
Poznámka: Najznámejšou filmovou rekvizitou sú slnečné okuliare hlavných postáv  navrhnuté špeciálne len pre tento film. Mnohí sa mylne domnievajú, že ich má na svedomí známy výrobca Ray-Ban, avšak okuliare dizajnovala a vyrobila, dnes už neexistujúca britská firmička Blinde Design. Ďalším produktom, ktorý sa preslávil vystupovaním vo filme bol už v tej dobe postarší mobilný telefón Nokia 8110.






Photos © Warner Bros. Ent. All rights reserved.